Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.

Rijksmedewerker en bezig met je ontwikkeling? Ontdek IkwerkvoorNederland.nl

Bekir Sentürk

De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen
Bekir Sentürk

Bekir Sentürk
Adviseur
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bedrijfskundige informatica aan de Hogeschool Rotterdam. Schreef zijn scriptie bij Rijkswaterstaat over informatie efficiënter binnenhalen aan boord van schepen die worden ingezet voor onder meer patrouilles.
  • Werkt sinds juni 2012 als adviseur bij de directie Ontwikkeling en Services op de afdeling Scheepvaartverkeersmanagement.

Informatie efficiënter binnenhalen aan boord van schepen die worden ingezet voor onder meer patrouilles, daarover ging zijn afstudeerscriptie bij Rijkswaterstaat. Nu werkt Bekir Sentürk in vaste dienst aan projecten in het kader van ‘Bediening op afstand’ van bruggen en sluizen.


Beheer centraliseren

‘Het scheepvaartdomein bevat cruciale informatie voor het veilig besturen en beheren van bruggen, sluizen, waterkeringen en andere objecten. Zo zien we bijvoorbeeld welke schepen er waar varen, wat de lading is, en zelfs welke bemanningsleden aan boord zijn. Al deze gegevens komen lokaal binnen, zoals op een brug- of sluispost. Wij zijn nu echter bezig om op de provinciale vaarwegen de bediening van alle objecten, denk aan de Van Brienenoordbrug, te concentreren in zogenaamde bediencentrales. Dat is veiliger en efficiënter.

Slim aanpakken

De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen en de informatiestromen op de juiste plekken te krijgen. Binnen de Centrale Informatievoorziening werk ik bij de directie Ontwikkeling en Services op de afdeling Scheepvaartverkeersmanagement. In Rijkswaterstaattaal: CIV OSR SVM-ontwikkeling. Als adviseur ben ik vooral een onderzoeker. Hoe kunnen we dingen slimmer aanpakken? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van bestaande verbindingen. Er liggen immers al cameranetwerken. Ik ben aan het testen of deze infrastructuur stabiel genoeg is om ook in te zetten bij bediening op afstand.

Overleg met marktpartijen

Zo’n project doe je natuurlijk met z’n allen. Naast mijn directe collega’s zijn dat ook andere afdelingen binnen Rijkswaterstaat. Zo zitten we aan tafel met de toekomstige beheerclub, want die moet natuurlijk op de hoogte zijn van alle technische details. Verder is er nauw contact met de afdeling Watermanagement, die ons informeert over geuldieptes en waterstanden. Er is ook veel overleg met marktpartijen zoals ingenieursbureaus. Wij besteden de uitvoering namelijk aan hen uit, en onze taak is een strakke regie voeren over het project.

Iets bijdragen

Het is geweldig afwisselend werk. Lekker bezig met je eigen werk op kantoor, het veld in om objecten te bekijken, en vergaderen met allerlei stakeholders. Bovendien heb ik het idee echt iets bij te dragen aan de maatschappij: dankzij ons wordt het voor de beroepsvaart straks nog makkelijker. Als ik over een brug rijd, dan sta ik er onbewust toch even bij stil hoe het allemaal in elkaar zit en hoe belangrijk het is dat een brug storingsvrij werkt. Het feit dat wij verantwoordelijk zijn voor dat object, maakt het bijna tot ‘mijn’ brug.’

Ik werk voor Nederland

Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Lees meer over Perry van der Weyden
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon