Peter The

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème
Peter The

Peter The
Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

  • Deed een propedeuse civiele techniek aan de TU Delft, en daarna een studie weg- en waterbouw aan de HTS in Den Haag. Ging in 1984 als adviseur geotechniek aan de slag bij Rijkswaterstaat. In 2004 kwam hij bij het Innovatieprogramma Geluid, en in 2009 bij het Corporate Innovatie Programma.
  • In zijn vrije tijd luistert Peter naar klassieke muziek en country & western. Hij houdt van uitgaan en lekker eten. Daarnaast doet hij veel vrijwilligerswerk zoals lekenpriester in verzorgingstehuizen.

Peter The werkt als senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. Binnen het Corporate Innovatie Programma zoeken hij en zijn collega’s naar manieren om de levensduur van zeer open asfaltbeton (zoab) te verbeteren. Hieruit zijn al verschillende verrassende oplossingen voortgekomen.


Ongemakken

‘Zoab-wegen zijn er al vanaf 1987. Ze blinken uit in hun vermogen om water af te voeren en verkeersgeluid te reduceren, maar er zijn ook wel wat ongemakken en nadelen. Zo moet je de rechter rijstrook met alle vrachtverkeer al na 11 jaar vernieuwen. En 6 jaar later de linkerstrook. ‘Is de levensduur van zoab niet te verlengen?’, vroeg de minister in 2006. Daarop zijn we met marktpartijen en onderzoeksinstellingen een programma gestart rond de verlenging van de levensduur van zoab. Als adviseur denk ik mee over innovaties, controleer ik testresultaten en help ik om de neuzen van alle betrokken partijen dezelfde kant op te krijgen. Ik zorg bijvoorbeeld dat een onderzoeksbureau of instituut een bepaalde test uitvoert, en dat de marktpartijen met een voorstel komen om hun product te optimaliseren.

Verjongingscrème

Het probleem bij zoab is het steeds brosser worden van het bitumen. Hierdoor raken steentjes los. We hadden dus iets nodig om het brosser wordend zoab weer soepel te maken: een ‘verjongingscrème’. De marktpartijen kwamen uiteindelijk met 3 producten. Deze zijn uitvoerig getest, onder andere in het laboratorium. Geweldig om door de microscoop te zien hoe het verjongingsmiddel in de ontstane scheurtjes dringt en het bitumen verjongt.

Vervolgens hebben we een aantal zoab- proefvakken, die al 5 jaar oud waren, met de verjongingsmiddelen behandeld. Nu blijkt dat we hiermee de levensduur van zoab met 4 jaar kunnen verlengen, gaan we in juni 2016 voor het eerst aan de slag met een van deze middelen, en wel op de A27 bij Raamsdonksveer.

Ultrastil zoab

Naast de verjongingscrème werkt ons innovatieteam ook aan een Ultra Stil Wegdek (USW), dat geluid nog beter reduceert dan het traditionele zoab. Inmiddels hebben 3 marktpartijen ieder een product ontwikkeld op basis van natuurlijke rubberdeeltjes en kunsthars. Die combinatie maakt de weg elastisch en stiller. De producten voldoen al aan onze 1e eis: ze zijn bijna 2 keer zo stil als gewoon zoab. Om te kijken of ze ook voldoende sterk zijn, laten we ze eind 2016 in Duitsland testen met belaste vrachtwagenbanden. Gaat dat goed, dan legt RWS in 2018 een proefvak aan op een snelweg, dat minstens 7 jaar moet meegaan. Als dit asfalt straks inderdaad op de markt komt is het niet alleen geluidsreducerend, maar ook duurzaam: het rubber is afkomstig van vermalen vrachtwagenbanden. Dezelfde banden die verantwoordelijk zijn voor slijtage aan de weg, verrijken dus straks wellicht het zoab.’

Ik werk voor Nederland

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar
Technisch manager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.

Lees meer over Gerald Beekelaar
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.
Arie Meijwaard
Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Studeerde mbo Civiele Techniek. Opgeleid tot machinist wegenbouw asfalt. Begonnen in de wegenbouw als machinist.

Lees meer over Arie Meijwaard
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger
Defne Osmanoglou
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft. Richtte zich al snel op watervraagstukken en deed vervolgens de master waterbouwkunde.

Lees meer over Defne Osmanoglou
Ik mag als trainee voor Rijkswaterstaat naar Beijing
Barbara van Gulick
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Behaalde haar bachelor Internationaal Land- en Waterbeheer en haar master Urban Environmental Management aan de Wageningen University.

Lees meer over Barbara van Gulick
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft.

Lees meer over Anne Dijkstra
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen
Rini Donker
Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Hogeschool ‘s- Hertogenbosch Sleutelt en knutselt graag aan Amerikaanse auto’s en in het bijzonder de Jeep.

Lees meer over Rini Donker
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen
Christiaan van Es
Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Studeerde mediatechnologie aan de Hogeschool Utrecht. Werkte hiervoor bij Achmea en Ordina. Is inmiddels in dienst bij Rijkswaterstaat.

Lees meer over Christiaan van Es
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat.

Lees meer over Jan Kolvoort
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules
Vera Konings
Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft; koos binnen de afstudeerrichting Stedenbouwkunde voor de combinatie van waterveiligheid en ruimtelijke ordening.

Lees meer over Vera Konings
De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk
Roel van Endhoven
Data-engineer
Rijkswaterstaat

Raakte op jonge leeftijd gefascineerd door data. Volgde op de Hogeschool Zeeland in Vlissingen de studie ICT.

Lees meer over Roel van Endhoven
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren
Henk Cox
Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Studeerde technische natuurkunde. Stapte na een carrière in de olie- en gaswinning over naar Rijkswaterstaat. Tennist graag op competitief niveau.

Lees meer over Henk Cox
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten
Therry van der Burgt
Solution architect
Rijkswaterstaat

Studeerde informatica en werkte 11 jaar bij een commerciële dienstverlener voordat hij in 2006 de overstap maakte naar Rijkswaterstaat.

Lees meer over Therry van der Burgt
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit
Kevin van der Linden
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft. Behaalde de master Stedenbouwkunde. Werkte daarna een jaar als adviseur projectbeheersing bij een consultancybureau. Zijn passie is reizen.

Lees meer over Kevin van der Linden
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken
Rinse Wilmink
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de Universiteit Twente, met als specialisatie Water Engineering and Management. Houdt van voetballen en squashen. Gaat graag met vrienden op stap.

Lees meer over Rinse Wilmink
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet
Lisette van Wijngaarden
Stagiair
Rijkswaterstaat

Rondde 2 bachelorstudies af. Deed eerst economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en daarna bouwkunde aan de TU Delft.

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon