Peter The

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème
Peter The

Peter The
Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

  • Deed een propedeuse civiele techniek aan de TU Delft, en daarna een studie weg- en waterbouw aan de HTS in Den Haag. Ging in 1984 als adviseur geotechniek aan de slag bij Rijkswaterstaat. In 2004 kwam hij bij het Innovatieprogramma Geluid, en in 2009 bij het Corporate Innovatie Programma.
  • In zijn vrije tijd luistert Peter naar klassieke muziek en country & western. Hij houdt van uitgaan en lekker eten. Daarnaast doet hij veel vrijwilligerswerk zoals lekenpriester in verzorgingstehuizen.

Peter The werkt als senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. Binnen het Corporate Innovatie Programma zoeken hij en zijn collega’s naar manieren om de levensduur van zeer open asfaltbeton (zoab) te verbeteren. Hieruit zijn al verschillende verrassende oplossingen voortgekomen.


Ongemakken

‘Zoab-wegen zijn er al vanaf 1987. Ze blinken uit in hun vermogen om water af te voeren en verkeersgeluid te reduceren, maar er zijn ook wel wat ongemakken en nadelen. Zo moet je de rechter rijstrook met alle vrachtverkeer al na 11 jaar vernieuwen. En 6 jaar later de linkerstrook. ‘Is de levensduur van zoab niet te verlengen?’, vroeg de minister in 2006. Daarop zijn we met marktpartijen en onderzoeksinstellingen een programma gestart rond de verlenging van de levensduur van zoab. Als adviseur denk ik mee over innovaties, controleer ik testresultaten en help ik om de neuzen van alle betrokken partijen dezelfde kant op te krijgen. Ik zorg bijvoorbeeld dat een onderzoeksbureau of instituut een bepaalde test uitvoert, en dat de marktpartijen met een voorstel komen om hun product te optimaliseren.

Verjongingscrème

Het probleem bij zoab is het steeds brosser worden van het bitumen. Hierdoor raken steentjes los. We hadden dus iets nodig om het brosser wordend zoab weer soepel te maken: een ‘verjongingscrème’. De marktpartijen kwamen uiteindelijk met 3 producten. Deze zijn uitvoerig getest, onder andere in het laboratorium. Geweldig om door de microscoop te zien hoe het verjongingsmiddel in de ontstane scheurtjes dringt en het bitumen verjongt.

Vervolgens hebben we een aantal zoab- proefvakken, die al 5 jaar oud waren, met de verjongingsmiddelen behandeld. Nu blijkt dat we hiermee de levensduur van zoab met 4 jaar kunnen verlengen, gaan we in juni 2016 voor het eerst aan de slag met een van deze middelen, en wel op de A27 bij Raamsdonksveer.

Ultrastil zoab

Naast de verjongingscrème werkt ons innovatieteam ook aan een Ultra Stil Wegdek (USW), dat geluid nog beter reduceert dan het traditionele zoab. Inmiddels hebben 3 marktpartijen ieder een product ontwikkeld op basis van natuurlijke rubberdeeltjes en kunsthars. Die combinatie maakt de weg elastisch en stiller. De producten voldoen al aan onze 1e eis: ze zijn bijna 2 keer zo stil als gewoon zoab. Om te kijken of ze ook voldoende sterk zijn, laten we ze eind 2016 in Duitsland testen met belaste vrachtwagenbanden. Gaat dat goed, dan legt RWS in 2018 een proefvak aan op een snelweg, dat minstens 7 jaar moet meegaan. Als dit asfalt straks inderdaad op de markt komt is het niet alleen geluidsreducerend, maar ook duurzaam: het rubber is afkomstig van vermalen vrachtwagenbanden. Dezelfde banden die verantwoordelijk zijn voor slijtage aan de weg, verrijken dus straks wellicht het zoab.’

Ik werk voor Nederland

Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op

Jan Kolvoort

Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Ik wil standaardiseren om te kunnen innoveren

Henk Kroeskamp

Afdelingshoofd
Rijkswaterstaat

Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland

Hans Bos

Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Ik mag als trainee voor Rijkswaterstaat naar Beijing

Barbara van Gulick

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Als inkoper bij het Rijk speel je Champions League

Tamara van Vastenhoven

Categoriemanager kantoorinrichting
Rijkswaterstaat

De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden

Koen van der Kroon

Contractmanager
Rijkswaterstaat

Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon