Peter The

We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème
Peter The

Peter The
Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

  • Deed een propedeuse civiele techniek aan de TU Delft, en daarna een studie weg- en waterbouw aan de HTS in Den Haag. Ging in 1984 als adviseur geotechniek aan de slag bij Rijkswaterstaat. In 2004 kwam hij bij het Innovatieprogramma Geluid, en in 2009 bij het Corporate Innovatie Programma.
  • In zijn vrije tijd luistert Peter naar klassieke muziek en country & western. Hij houdt van uitgaan en lekker eten. Daarnaast doet hij veel vrijwilligerswerk zoals lekenpriester in verzorgingstehuizen.

Peter The werkt als senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. Binnen het Corporate Innovatie Programma zoeken hij en zijn collega’s naar manieren om de levensduur van zeer open asfaltbeton (zoab) te verbeteren. Hieruit zijn al verschillende verrassende oplossingen voortgekomen.


Ongemakken

‘Zoab-wegen zijn er al vanaf 1987. Ze blinken uit in hun vermogen om water af te voeren en verkeersgeluid te reduceren, maar er zijn ook wel wat ongemakken en nadelen. Zo moet je de rechter rijstrook met alle vrachtverkeer al na 11 jaar vernieuwen. En 6 jaar later de linkerstrook. ‘Is de levensduur van zoab niet te verlengen?’, vroeg de minister in 2006. Daarop zijn we met marktpartijen en onderzoeksinstellingen een programma gestart rond de verlenging van de levensduur van zoab. Als adviseur denk ik mee over innovaties, controleer ik testresultaten en help ik om de neuzen van alle betrokken partijen dezelfde kant op te krijgen. Ik zorg bijvoorbeeld dat een onderzoeksbureau of instituut een bepaalde test uitvoert, en dat de marktpartijen met een voorstel komen om hun product te optimaliseren.

Verjongingscrème

Het probleem bij zoab is het steeds brosser worden van het bitumen. Hierdoor raken steentjes los. We hadden dus iets nodig om het brosser wordend zoab weer soepel te maken: een ‘verjongingscrème’. De marktpartijen kwamen uiteindelijk met 3 producten. Deze zijn uitvoerig getest, onder andere in het laboratorium. Geweldig om door de microscoop te zien hoe het verjongingsmiddel in de ontstane scheurtjes dringt en het bitumen verjongt.

Vervolgens hebben we een aantal zoab- proefvakken, die al 5 jaar oud waren, met de verjongingsmiddelen behandeld. Nu blijkt dat we hiermee de levensduur van zoab met 4 jaar kunnen verlengen, gaan we in juni 2016 voor het eerst aan de slag met een van deze middelen, en wel op de A27 bij Raamsdonksveer.

Ultrastil zoab

Naast de verjongingscrème werkt ons innovatieteam ook aan een Ultra Stil Wegdek (USW), dat geluid nog beter reduceert dan het traditionele zoab. Inmiddels hebben 3 marktpartijen ieder een product ontwikkeld op basis van natuurlijke rubberdeeltjes en kunsthars. Die combinatie maakt de weg elastisch en stiller. De producten voldoen al aan onze 1e eis: ze zijn bijna 2 keer zo stil als gewoon zoab. Om te kijken of ze ook voldoende sterk zijn, laten we ze eind 2016 in Duitsland testen met belaste vrachtwagenbanden. Gaat dat goed, dan legt RWS in 2018 een proefvak aan op een snelweg, dat minstens 7 jaar moet meegaan. Als dit asfalt straks inderdaad op de markt komt is het niet alleen geluidsreducerend, maar ook duurzaam: het rubber is afkomstig van vermalen vrachtwagenbanden. Dezelfde banden die verantwoordelijk zijn voor slijtage aan de weg, verrijken dus straks wellicht het zoab.’

Ik werk voor Nederland

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale
Nico Bukkems
Servicemanager
Rijkswaterstaat

Studeerde hbo-verkeerskunde aan de NHTV in Breda. Begon in 1990 bij RWS als adviseur verkeerskunde.

Lees meer over Nico Bukkems
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie
Fred Bouwmeester
Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Elektrotechniek en Informatietechniek aan de HTS in Rijswijk.

Lees meer over Fred Bouwmeester
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft.

Lees meer over Anne Dijkstra
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie
Sabien van der Leij
Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Startte aanvankelijk als communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat. Werkte in diverse functies als coördinator en programmamanager voor verschillende projecten.

Lees meer over Sabien van der Leij
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat.

Lees meer over Jan Kolvoort
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan
Marike Broos
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Volgde een hbo-opleiding informatiedienstverlening en -management aan de Hanzehogeschool Groningen en studeerde een aantal jaar kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksunive

Lees meer over Marike Broos
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur
Daan van der Maas
Datascientist
Rijkswaterstaat

Behaalde zijn master wis- en natuurkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Was op zoek naar een baan waar hij kon experimenteren met de technieken die hij in de vingers had.

Lees meer over Daan van der Maas
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.
Giel Haarsman
(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de universiteit Twente; deed afstudeeronderzoek bij NS; schreef een scriptie over factoren die reizigers prettig en minder prettig vinden tijdens het

Lees meer over Giel Haarsman
Als inkoper bij het Rijk speel je Champions League
Tamara van Vastenhoven
Categoriemanager kantoorinrichting
Rijkswaterstaat

Ging na de havo werken, onder andere bij een bedrijf in inkoopsoftware. Studeerde naast haar werk hbo commerciële economie en daarna bedrijfskunde aan de UvA.

Lees meer over Tamara van Vastenhoven
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland
Hans Bos
Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Leerde tijdens zijn opleiding tot Scheepswerktuigkundige veel over de eigenschappen van materialen en over elektro-, computer- en regeltechniek.

Lees meer over Hans Bos
We hebben de markt keihard nodig voor onze ICT
Ton van der Veen
Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorzieining
Rijkswaterstaat

Werkte na zijn studie bedrijfseconomie bij een gemeente, hoogheemraadschap, beleidsdepartement en momenteel bij Rijkswaterstaat, merendeels als leidinggevende.

Lees meer over Ton van der Veen
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken
Rinse Wilmink
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de Universiteit Twente, met als specialisatie Water Engineering and Management. Houdt van voetballen en squashen. Gaat graag met vrienden op stap.

Lees meer over Rinse Wilmink
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules
Vera Konings
Adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft; koos binnen de afstudeerrichting Stedenbouwkunde voor de combinatie van waterveiligheid en ruimtelijke ordening.

Lees meer over Vera Konings
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.
Arie Meijwaard
Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Studeerde mbo Civiele Techniek. Opgeleid tot machinist wegenbouw asfalt. Begonnen in de wegenbouw als machinist.

Lees meer over Arie Meijwaard
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan
Liesbeth Bijtenhoorn
Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Studeerde voeding & diëtetiek, maar besloot een heel andere richting te kiezen.

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon