Anne Dijkstra

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra

Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft. 
Was van 2010 tot 2012 trainee bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu en werkte onder andere bij een regionale dienst van Rijkswaterstaat in Haarlem. Werkte ook op het ministerie in Den Haag bij de afdeling Europa. Woonde een half jaar in Singapore. Deed daar onderzoek naar de energiemarkt en werkte voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op de Nederlandse ambassade.
Combineert ontspanning graag met een spannende, nieuwe culturele omgeving door te reizen naar verre landen als Bali en Singapore.

Anne Dijkstra ging als rijkstrainee van Haarlem naar Den Haag en via Singapore terug naar haar studentenstad Delft. Zij is nu beland in Rijswijk als adviseur Geluid bij het landelijke organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving van Rijkswaterstaat. Anne toetst of het geluid van verkeer op snelwegen binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde grenzen valt.


Strategisch en praktisch: mooie mix

‘Tijdens mijn traineeship kreeg ik de kans binnen verschillende onderdelen bij de Rijksoverheid te werken. Tijdens een van mijn traineeperiodes heb ik onderzocht welke wegen eventueel onder water komen te staan door klimaatverandering en het daardoor stijgen van de zeespiegel. En hoe we dat kunnen oplossen. Ook dacht ik mee hoe we de CO2 uitstoot op het hoofdwegennet kunnen terugdringen. Strategisch en toekomstgericht werk, en toch redelijk praktisch. Een mooie mix dus.

Geluid en datasystemen

Ik verzorg nu de jaarlijkse verslaglegging vanuit Rijkswaterstaat aan minister en Tweede Kamer over het geluid door wegverkeer op snelwegen. Techniek en beleid raken elkaar hier. Voor het technisch gedeelte van het verslag moet een heleboel informatie uit datasystemen van Rijkswaterstaat worden gecombineerd, berekend en verwerkt. Veel van die informatie halen we bij de regionale onderdelen van Rijkswaterstaat. Echt rekenwerk besteden we vaak uit aan een ingenieursbureau. Het uiteindelijke resultaat is een overzicht van de geproduceerde hoeveelheid geluid op de snelwegen waarvan we dan kunnen zeggen of deze binnen de wettelijke grens valt.

Politiek gevoelige snelweg

Voor het beleidsmatig gedeelte werk ik veel samen met collega’s op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Snelweggeluid kan namelijk politiek gevoelig liggen. Het kan zijn dat bewoners aangeven dat ze geluidsoverlast ervaren van een bepaalde snelweg. Als wij dan berekenen dat het geproduceerde geluid daar over de vastgestelde grens heen gaat, moeten we goed kunnen aangeven wat wij hieraan gaan doen.

Technisch werk

Ik werk in een leuk team met gedreven mensen. Het werk dat ik nu doe is een goede mix van technisch werk, samenwerking met verschillende partijen én werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp. Als je ervoor openstaat is er binnen dezelfde functie veel mogelijk qua wisselen van projecten.’

Ik werk voor Nederland

Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.
Arie Meijwaard
Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Studeerde mbo Civiele Techniek. Opgeleid tot machinist wegenbouw asfalt. Begonnen in de wegenbouw als machinist.

Lees meer over Arie Meijwaard
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.
Giel Haarsman
(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de universiteit Twente; deed afstudeeronderzoek bij NS; schreef een scriptie over factoren die reizigers prettig en minder prettig vinden tijdens het

Lees meer over Giel Haarsman
Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht
Jeroen Maas
Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, met de specialisatie gecombineerd goederenvervoer.

Lees meer over Jeroen Maas
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil
Hans de Knegt
Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Wilde zijn organisatorische expertise graag combineren met zijn interesse in techniek.

Lees meer over Hans de Knegt
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat.

Lees meer over Jan Kolvoort
Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water
Neeltje Kielen
Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Studeerde Bodem en Waterconservering in Wageningen. Werkte bij verschillende organisaties in onder andere Pakistan, Italië en Engeland.

Lees meer over Neeltje Kielen
De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden
Koen van der Kroon
Contractmanager
Rijkswaterstaat

Studeerde milieutechnologie aan de Saxion Hogeschool in Deventer.

Lees meer over Koen van der Kroon
Ik mag als trainee voor Rijkswaterstaat naar Beijing
Barbara van Gulick
Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Behaalde haar bachelor Internationaal Land- en Waterbeheer en haar master Urban Environmental Management aan de Wageningen University.

Lees meer over Barbara van Gulick
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen
Rini Donker
Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Hogeschool ‘s- Hertogenbosch Sleutelt en knutselt graag aan Amerikaanse auto’s en in het bijzonder de Jeep.

Lees meer over Rini Donker
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft
René Boeters
Technisch manager
Rijkswaterstaat

Studeerde civiele techniek in Delft.

Lees meer over René Boeters
Op ons Big Data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt
Jeroen Paalman
Technisch Specialist
Rijkswaterstaat

Studeerde, na zijn mbo-opleiding netwerkbeheer, technische informatica aan de Haagse Hogeschool. Knutselde vroeger op zijn zolderkamertje met hardware.

Lees meer over Jeroen Paalman
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken
Leon Wijnker
Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Studeerde Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft. Werkte jarenlang als projectleider bij een ingenieursbureau.

Lees meer over Leon Wijnker
Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat
Suzanne van der Plas
Stagiair
Rijkswaterstaat

Behaalde haar bachelordiploma in internationale ontwikkelingsstudies aan de Wageningen University. Doet hier nu ook haar masteropleiding Management and Economics.

Lees meer over Suzanne van der Plas
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren
Henk Cox
Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Studeerde technische natuurkunde. Stapte na een carrière in de olie- en gaswinning over naar Rijkswaterstaat. Tennist graag op competitief niveau.

Lees meer over Henk Cox
Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen
Femke Braaksma
Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft Begon als rijkstrainee bij Rijkswaterstaat. Zat bij twee verschillende afdelingen.

Lees meer over Femke Braaksma
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon