Anne Dijkstra

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra

Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft. 
Was van 2010 tot 2012 trainee bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu en werkte onder andere bij een regionale dienst van Rijkswaterstaat in Haarlem. Werkte ook op het ministerie in Den Haag bij de afdeling Europa. Woonde een half jaar in Singapore. Deed daar onderzoek naar de energiemarkt en werkte voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op de Nederlandse ambassade.
Combineert ontspanning graag met een spannende, nieuwe culturele omgeving door te reizen naar verre landen als Bali en Singapore.

Anne Dijkstra ging als rijkstrainee van Haarlem naar Den Haag en via Singapore terug naar haar studentenstad Delft. Zij is nu beland in Rijswijk als adviseur Geluid bij het landelijke organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving van Rijkswaterstaat. Anne toetst of het geluid van verkeer op snelwegen binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde grenzen valt.


Strategisch en praktisch: mooie mix

‘Tijdens mijn traineeship kreeg ik de kans binnen verschillende onderdelen bij de Rijksoverheid te werken. Tijdens een van mijn traineeperiodes heb ik onderzocht welke wegen eventueel onder water komen te staan door klimaatverandering en het daardoor stijgen van de zeespiegel. En hoe we dat kunnen oplossen. Ook dacht ik mee hoe we de CO2 uitstoot op het hoofdwegennet kunnen terugdringen. Strategisch en toekomstgericht werk, en toch redelijk praktisch. Een mooie mix dus.

Geluid en datasystemen

Ik verzorg nu de jaarlijkse verslaglegging vanuit Rijkswaterstaat aan minister en Tweede Kamer over het geluid door wegverkeer op snelwegen. Techniek en beleid raken elkaar hier. Voor het technisch gedeelte van het verslag moet een heleboel informatie uit datasystemen van Rijkswaterstaat worden gecombineerd, berekend en verwerkt. Veel van die informatie halen we bij de regionale onderdelen van Rijkswaterstaat. Echt rekenwerk besteden we vaak uit aan een ingenieursbureau. Het uiteindelijke resultaat is een overzicht van de geproduceerde hoeveelheid geluid op de snelwegen waarvan we dan kunnen zeggen of deze binnen de wettelijke grens valt.

Politiek gevoelige snelweg

Voor het beleidsmatig gedeelte werk ik veel samen met collega’s op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Snelweggeluid kan namelijk politiek gevoelig liggen. Het kan zijn dat bewoners aangeven dat ze geluidsoverlast ervaren van een bepaalde snelweg. Als wij dan berekenen dat het geproduceerde geluid daar over de vastgestelde grens heen gaat, moeten we goed kunnen aangeven wat wij hieraan gaan doen.

Technisch werk

Ik werk in een leuk team met gedreven mensen. Het werk dat ik nu doe is een goede mix van technisch werk, samenwerking met verschillende partijen én werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp. Als je ervoor openstaat is er binnen dezelfde functie veel mogelijk qua wisselen van projecten.’

Ik werk voor Nederland

Ik onderzoek de keuze voor een facility management sourcing model bij Rijkwaterstaat

Suzanne van der Plas

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Suzanne van der Plas
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ingje van Blitterswijk
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels

Koen Workel

We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Workel
Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op

Jan Kolvoort

Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jan Kolvoort
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel

André Ploeg

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over André Ploeg
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon