Zakendoen voor Nederland met oog op de toekomst

Steeds meer digitaal raakt ons allemaal. Dit is dan ook een van de belangrijkste trends waar de Rijksoverheid haar inkooporganisatie op inricht. ‘Digital natives kunnen ons hier goed bij helpen’, zegt Ronald Schippers, Coördinerend Directeur Inkoop (CDI) bij de Rijksoverheid en verantwoordelijk voor het rijksbrede HR-programma. Welke trends spelen er nog meer?

€ 10 miljard aan producten en diensten. Doe je voor dat bedrag zaken dan ben je een van de invloedrijke partijen op de zakelijke markt in Nederland. De Rijksoverheid hecht er daarom veel waarde aan dat het inkoopstelsel op orde is. Ronald Schippers is CDI bij de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Samen met zijn collega-CDI’s van de andere ministeries maakt hij zich hier sterk voor.

Wat zit er in de winkelmand van de Rijksoverheid? ‘Een enorm gevarieerd pakket van producten en diensten voor Nederland. Bruggen of beton voor Rijkswaterstaat, tanks en vliegtuigen bij Defensie of huisvesting voor het Rijksvastgoedbedrijf. Maar ook zaken die elk ministerie nodig heeft: smartphones, software, catering. Bij onze pakweg 20 inkooppunten werken inkopers, aanbestedingsjuristen, contract- en categoriemanagers gezamenlijk aan alle inkopen voor het Rijk. Producten of diensten waar meerdere ministeries behoefte aan hebben zijn samengebracht in categorieën, zoals de categorie bedrijfskleding. Een groter volume is gunstig voor de prijs en de kwaliteit.’

Dat bespaart belastinggeld en is dus goed voor Nederland… ‘Klopt. Maar goed inkopen doen is meer dan geld uitsparen. Onze inkoopadviseurs kunnen de Rijksoverheid uitstekend helpen om de beleidsdoelstellingen te behalen. Ze adviseren de ministeries over wat ze moeten kopen en wat de ministeries zelf kunnen doen en verzorgen de aanbestedingen. Bij inkopen letten ze op de prijs en de kwaliteit maar ook op de effecten voor mens en milieu.’

ronaldschippers-1

‘Belangrijkste trends voor Inkoop bij de Rijksoverheid zijn: digitalisering, duurzaamheid, diversiteit en de inzet van arbeid’

Welke ontwikkelingen zijn het meest van invloed? ‘Belangrijkste trends voor Inkoop bij de Rijksoverheid zijn: digitalisering, duurzaamheid, diversiteit en de inzet van arbeid. Met digitalisering op nummer 1 want daar hebben we allemaal elke dag mee te maken. De technische ontwikkelingen gaan snel: kunstmatige intelligentie, personal shopping, algoritmes die vaststellen wat we nodig hebben. Deze vormen van digitalisering gaan een ingrijpende invloed krijgen op het inkoopstelsel. Met de nieuwe voorspellingstechnieken zijn de traditionele boodschappenlijstjes verleden tijd. Voorbeeld? Chips in de zeepdispensers. Die melden zelf aan het systeem dat er nieuwe zeep besteld moet worden. Dat levert een hele andere benadering van inkopen op.’

Dat geldt ook voor duurzaamheid? ‘Absoluut, dit is wereldwijd een van de belangrijkste thema’s, de doelen van het klimaatakkoord halen elke dag de krant. Als Rijksoverheid kopen we in met grote volumes. Door dit duurzamer te doen, kan je echt een slag slaan en bijdragen aan de doelen van de Nederlandse regering. Inkoopadviseurs weten wat het verschil maakt als je voor het ene of het andere product kiest. Wat de impact is op de uitstoot van broeikasgassen, hoe het zit met de footprint.’

ronaldschippers-2

‘Het is voor onze inkoopadviseurs de kunst om leveranciers en klanten te verleiden en triggeren, zodat ze de stap naar maatschappelijk verantwoord zakendoen maken’

Wat betekent dit voor het vak? ‘Het geven van inkoopadvies gaat veel verder dan alleen letten op de prijs. De adviseurs van nu moeten weten welke technieken er zijn, welke gevolgen ze hebben voor de bedrijfsvoering en hoe ze onze klanten hiermee vooruit kunnen helpen. En dat geldt ook voor advies op het gebied van duurzaamheid, arbeidsomstandigheden, circulaire economie of diversiteit. Je moet als inkoopadviseur weten wat er binnen thema’s speelt en hoe je klanten daar het beste in mee kunt nemen. Het is voor onze inkoopadviseurs de kunst om leveranciers en klanten te verleiden en triggeren, zodat ze de stap naar maatschappelijk verantwoord zakendoen maken.’

Hoe bereidt de inkooporganisatie van het Rijk zich voor op de toekomst? ‘Op het gebied van digitalisering zijn we in kortlopende pilots aan het onderzoeken wat de nieuwe technologieën voor Inkoop kunnen opleveren. Zeker op dit gebied hebben we mensen nodig die in het digitale tijdperk zijn opgegroeid. Jongeren die net van het hbo of de universiteit afkomen en die ideeën binnen kunnen brengen. Daar zijn we naar op zoek. Ook kijken we hoe we de expertise die we in huis hebben meer kunnen spreiden. In leernetwerken werken we de genoemde thema’s samen met het bedrijfsleven uit. Daarnaast zijn we bezig met permanente educatie. Hiermee kan iedereen z’n kennis over het vak en de markt up-to-date houden. Samen met opleidingsinstituten en universiteiten kijken we hoe we de kennisinfrastructuur kunnen versterken.’

Is er al iets te zien van de veranderingen binnen het rijksinkoopstelsel? ‘Zeker. In de afgelopen 6 jaar zijn we binnen het inkoopstelsel van 350 naar zo’n pakweg 20 inkooppunten gegaan. Dat loopt nu prima en daar plukken we de vruchten van. Nu het stelsel goed op orde is, focussen we op de klant. Hoe kunnen we eerder en beter meedenken? Helpen bij de gedachtenvorming, de behoefte goed in kaart brengen. En aan de andere kant de leverende partij helpen in het specificeren van wat zij kunnen leveren.’

ronaldschippers-3

Je bent hard op zoek naar nieuwe medewerkers. Wat adviseer jij mensen als ze interesse hebben? ‘Meld je meteen aan voor meer informatie! De Rijksoverheid is een veelzijdige werkgever die werkt voor de belangen van iedereen in Nederland. De thema’s waarmee je hier te maken krijgt, reiken veel verder dan bij menig bedrijf. We zijn op zoek naar zelfbewuste mensen met een ruime blik en frisse ideeën. Ook zonder ervaring in deze wereld ben je welkom want we bieden een uitgebreid opleidingsprogramma. Door zelf te ondernemen en de kansen te pakken, kun je hier echt een eigen draai aan je carrière geven.’

Meer over de organisatie

Meer relevante artikelen

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon