Henk Cox

We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren
Henk Cox

Henk Cox
Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

  • Studeerde technische natuurkunde. Stapte na een carrière in de olie- en gaswinning over naar Rijkswaterstaat. Tennist graag op competitief niveau. Verdiept zich niet alleen in de techniek van tennis, maar ook in de psychologie van het spel.

Henk Cox stuurt de afdeling Platformen aan, onderdeel van IV RWS Netwerken van Rijkswaterstaat. Zijn team van experts ontwikkelt en beheert de nieuwste generatie platforms: van cloudoplossingen tot platforms voor business analytics.


Geografische data

‘Mijn afdeling is onderdeel van de Centrale Informatievoorzieningen en levert de platforms waarmee Rijkswaterstaat applicaties kan maken met minimale codering. We maken hierbij steeds meer gebruik van de nieuwste generatie platforms. Voorheen leverden we veel maatwerk. Het nadeel daarvan is dat dit maatwerk moeilijk te onderhouden is. Dit kost veel geld, maar zorgt ook voor snel verouderende systemen. Waar je vroeger functionaliteiten zelf moest bouwen, heb je die met zo’n nieuw platform snel tot je beschikking. Mijn afdeling is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een GEO-ICT platform, waarmee geografische data kunnen worden geanalyseerd en gepresenteerd. Ook gebruiken we Mendix, een agile ontwikkelplatform waarmee je heel snel een applicatie kan ontwikkelen en beschikbaar kan stellen aan de gebruiker. In het ‘nieuwe denken’ gaan we toe naar een service georiënteerde architectuur.

Stroef wegdek voorspellen

Rijkswaterstaat heeft ontzettend veel data tot zijn beschikking. De kunst is die verschillende bronnen te combineren zodat je nieuwe analyses kunt maken. Zo meten we periodiek de stroefheid van het wegdek. Die stroefheid varieert: bij warmer weer heb je een andere stroefheid dan bij kouder weer. Eigenlijk moet je dus stroefheid en temperatuur bijhouden voor een correcte analyse. Met zo’n analyse kunnen we veel gemakkelijker voorspellen wanneer het wegdek te glad wordt en er nieuw asfalt nodig is. Deze voorspelmethodiek, predictive maintenance, wordt heel groot. Met de juiste voorspellingen voorkom je onnodig onderhoud, en daarmee wegafzettingen en files.

Business analytics en cloudtechnologie

Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande. Denk aan cloudtechnologie. Daarmee kunnen we systemen gemakkelijk opschalen bij meerdere gebruikers. Zo voorkomen we dat een toepassing bij grote drukte ineens uit de lucht is. Ook business intelligence en business analytics worden steeds belangrijker. Wij beheren het platform dat hiervoor nodig is. Ik zie IV RWS Netwerken als de motor van de Informatievoorziening van Rijkswaterstaat. Wij zijn als backoffice onzichtbaar voor burgers, maar wat wij doen kan veel gevolgen hebben. Als er een rood kruis boven de weg staat door falen van de ICT dan ontstaat er direct een file. Mensen bij Rijkswaterstaat noemen zich wel eens de ontwerpers van Nederland. Zo zie ik dat ook. Tunnels, bruggen, viaducten: het zijn heel concrete resultaten van onze inspanningen. Als ICT’ers zijn we overal bij betrokken: industriële automatisering, aanleg en onderhoud, verkeersbegeleiding.

Weten waarmee je bezig bent

Rijkswaterstaat zoekt mensen die graag willen blijven leren en de nieuwe principes van softwareontwikkeling en beheer begrijpen. ICT’ers die de techniek beheersen, maar die ook inzien hoe belangrijk goed werkende ICT voor Nederland is. Als je alleen maar bezig bent met de knoppen, vergeet je waar je het voor doet. Een fout in de ICT kan verstrekkende gevolgen hebben. Als de Maeslantkering niet dichtgaat bij storm, dan heeft de minister heel wat uit te leggen. Ik vind het daarom belangrijk dat een ICT’er bij Rijkswaterstaat, naast enthousiasme voor het vak, ook een sterke politiek-bestuurlijke gevoeligheid heeft.’

Ik werk voor Nederland

Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden

Koen van der Kroon

Contractmanager
Rijkswaterstaat

Ik mag als trainee voor Rijkswaterstaat naar Beijing

Barbara van Gulick

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

30 kilometer techniek dwars door de weilanden

Jasper Middelkamp

Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon