Vera Konings

Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules
Vera Konings

Vera Konings
Adviseur
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Bouwkunde aan de TU Delft; koos binnen de afstudeerrichting Stedenbouwkunde voor de combinatie van waterveiligheid en ruimtelijke ordening.
  • Neemt deel aan een RWS-kennissamenwerking tussen Amerika en Engeland. Reisde hiervoor oa naar St. Louis. Doel van deze samenwerking is kennisuitwisseling, delen van best practices en gezamenlijk onderzoek uitvoeren.
  • Doet aan hardlopen, hockey en paardrijden; gaat in het weekend graag uit; doordeweeks sport ze of eet ze met vrienden.

Vera Konings was van 2011 tot 2013 trainee bij Rijkswaterstaat. Na haar traineeship ging ze aan de slag als adviseur Waterkeringen bij de landelijke dienst Water Verkeer en Leefomgeving (WVL). Ze brengt de nieuwe Waterveiligheidsnormen die vanaf 2017 in gaan, nu al in de praktijk met haar werk voor de dijkversterking bij Marken, het schiereiland in het Markermeer. Daarnaast werkt ze mee aan het ontwikkelen van een ontwerpinstrumentarium om dijken te ontwerpen volgens de nieuwe waterveiligheidsnormen.


Dijkversterking bij Marken

‘Een nieuwe project waaraan ik meewerk en dat al anticipeert op de nieuwe waterveiligheidsnormen, is de dijkversterking van het schiereiland Marken. De waterkering rondom het eiland is afgekeurd en moet versterkt worden. Ik adviseer mijn technisch manager. We werken samen met een ingenieursbureau aan de nieuwe dijkontwerpen. Ook zijn we de schakel tussen alle andere partijen die bij zo’n dijkversterking komen kijken, zoals bewoners van het eiland Marken, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie, gemeenten, het waterschap, veiligheidsregio’s en het Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Wettelijk toets- en ontwerpinstrumentarium

Ook houd ik mij bezig met het ‘ontwerpinstrumentarium’. Dat is dé handleiding voor alle waterkeringbeheerders van Nederland om versterkingsprojecten zoals Marken te ondersteunen bij het ontwerpen met de nieuwe waterveiligheidsnormen. Omdat ik die handleiding meteen in de praktijk toepas bij Marken, is de combinatie van deze twee projecten nuttig en erg leuk.

Waterkeringen toetsen

Naast het ontwerpinstrumentarium om een dijk te kunnen ontwerpen en te laten voldoen aan die nieuwe normen, maakt mijn afdeling het toetsinstrumentarium. Beide instrumenten ontwikkelt Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

En in samenwerking met kennisinstellingen, zoals Deltares, en ingenieursbureau’s. Hiermee krijgen de waterkeringbeheerders handvatten om hun keringen te toetsen en, als ze niet veilig genoeg zijn, te versterken. Het grote verschil tussen toetsen en ontwerpen is dat ontwerpen op de lange termijn gebeurt. Je houdt dan rekening met bijvoorbeeld klimaatverandering.

Natte kunstwerken

Tot slot werk ik aan de vervangingsopgave van ‘natte kunstwerken’ zoals stuwen, sluizen, gemalen en stormvloedkeringen die Rijkswaterstaat in beheer heeft. Veel van deze circa 650 kunstwerken moeten de komende eeuw vervangen worden omdat ze voor een periode van 80 tot 100 jaar ontworpen zijn. Met dit strategische project denkt Rijkswaterstaat na hoe deze opgave slim kan worden aangepakt, om het hoofdwatersysteem van Nederland ook in de toekomst goed te laten functioneren.

Elke maand is anders

In onze delta vind ik de waterveiligheid in Nederland een mooi en belangrijk onderwerp. Met de implementatie van de nieuwe waterveiligheidsnormen gebeurt er nu veel in korte tijd, elke maand is weer anders. Ik vind het leuk dat ik aan meerdere projecten tegelijk werk. Je krijgt al snel veel verantwoordelijkheid en je leert je kennis toe te passen op zowel technisch als beleidsvlak.’

Ik werk voor Nederland

Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel

André Ploeg

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Ik fungeer als brug tussen civiele techniek en de wereld van ICT

Jan Hordijk

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Het lukte ons regelmatig om eerder klaar te zijn met de werkzaamheden dan gedacht

Jeroen Maas

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

We hebben de markt keihard nodig voor onze ICT

Ton van der Veen

Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorzieining
Rijkswaterstaat

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Twitter icon Twitter icon