Duurzame aanleg
‘Rijkswaterstaat breidt het wegennet uit tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Het is een omvangrijk project dat jarenlang loopt, en bestaat uit afzonderlijke deelprojecten rond de A1, de A6, de A9 en de A10. Bij de A6 gaat het om een verbreding van de bestaande weg, van 2 keer 2 naar 2 keer 4 stroken. Het is een langgekoesterde wens van Almere, dat hierdoor beter bereikbaar zal worden. Deze gemeente heeft ons gevraagd om een stuk van de A6 duurzaam aan te leggen. We gaan de aannemer stimuleren met financiële prikkels: hoe meer hij het grondstoffentransport beperkt, hoe hoger het kostenvoordeel dat hij heeft. Zo bevorder je het hergebruik van zand en grond op locatie. Daarnaast betekent minder transport ook minder CO2-uitstoot.
Zonnepanelen in een verkeersknooppunt
Dit voorjaar selecteren we de aannemer voor het hele traject, en in 2017 beginnen de werkzaamheden. Behalve duurzaam aangelegd, moet het traject ook deels energieneutraal in het gebruik worden. Na brainstormsessies met marktpartijen en onderzoekers bedachten we dat dit kon met behulp van zonne-energie. Het grasland tussen de verschillende wegen binnen een knooppunt is eigendom van Rijkswaterstaat. Zulke stukken zijn verder ontoegankelijk, dus perfecte plekken voor zonnepanelen.
De keuze viel op het grasland binnen het knooppunt A6/A27. Met het formaat van een bescheiden voetbalveld is het groot genoeg om alle stroom op te wekken voor verlichting, matrixborden en dergelijke.
Terug waar het ooit begon
Ik werk niet voor het eerst aan het wegennet bij Almere. Dat deed ik aan het begin van mijn carrière ook al, toen ik bij de toenmalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders projectleider was bij de aanleg van de stedelijke hoofdwegen in Almere en Zeewolde. Flevoland zou pas 5 jaar later een provincie worden, en het wegennet was nog lang niet af. De Rijksdienst ging in 1989 op in Rijkswaterstaat IJsselmeergebied, en ik werd vervolgens afdelingshoofd natte-planstudies in Lelystad. Hierop volgde een aantal jaren als afdelingshoofd Wegen en Verkeer in dezelfde regio. Altijd bleef ik in Flevoland werken, vanaf 2008 in de rol van omgevingsmanager. In die tijd was ook net de planstudie voor de verbreding van onder andere de A6 gestart, en keerde ik terug naar de plek waar het allemaal ooit begon. Het is erg leuk om de wegen van toen terug te zien, en me tegelijk bezig te houden met de snelweg van de toekomst.’