Jan Kolvoort

Met de zonnepanelen op het middenterrein wekt het knooppunt zijn eigen stroom op
Jan Kolvoort

Jan Kolvoort
Omgevingsmanager wegverbreding A6
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de TU Delft, richting verkeersbouwkunde. Begon in 1980 bij de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, die 10 jaar later opging in Rijkswaterstaat. Sinds 2008 is Jan omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat Midden-Nederland.
  • Behalve van snelwegen houdt Jan van fietspaden: hij is regelmatig te vinden op de racefiets. Jan heeft jarenlang een jeugdorkest begeleid, en zou graag zijn dwarsfluit weer eens oppakken. Ook leest hij graag historische boeken, romans en non-fictie.

Binnen Rijkswaterstaat is omgevingsmanager Jan Kolvoort de intermediair tussen het projectteam dat de A6 verbreedt en de vele omgevingspartijen. Hij heeft een breed werkpakket: het coördineren van grondaankoop, het bewaken van de geluidssituatie en de luchtkwaliteit, maar bijvoorbeeld ook de zorg voor een schone bodem.


Duurzame aanleg

‘Rijkswaterstaat breidt het wegennet uit tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Het is een omvangrijk project dat jarenlang loopt, en bestaat uit afzonderlijke deelprojecten rond de A1, de A6, de A9 en de A10. Bij de A6 gaat het om een verbreding van de bestaande weg, van 2 keer 2 naar 2 keer 4 stroken. Het is een langgekoesterde wens van Almere, dat hierdoor beter bereikbaar zal worden. Deze gemeente heeft ons gevraagd om een stuk van de A6 duurzaam aan te leggen. We gaan de aannemer stimuleren met financiële prikkels: hoe meer hij het grondstoffentransport beperkt, hoe hoger het kostenvoordeel dat hij heeft. Zo bevorder je het hergebruik van zand en grond op locatie. Daarnaast betekent minder transport ook minder CO2-uitstoot.

Zonnepanelen in een verkeersknooppunt

Dit voorjaar selecteren we de aannemer voor het hele traject, en in 2017 beginnen de werkzaamheden. Behalve duurzaam aangelegd, moet het traject ook deels energieneutraal in het gebruik worden. Na brainstormsessies met marktpartijen en onderzoekers bedachten we dat dit kon met behulp van zonne-energie. Het grasland tussen de verschillende wegen binnen een knooppunt is eigendom van Rijkswaterstaat. Zulke stukken zijn verder ontoegankelijk, dus perfecte plekken voor zonnepanelen.

De keuze viel op het grasland binnen het knooppunt A6/A27. Met het formaat van een bescheiden voetbalveld is het groot genoeg om alle stroom op te wekken voor verlichting, matrixborden en dergelijke.

Terug waar het ooit begon

Ik werk niet voor het eerst aan het wegennet bij Almere. Dat deed ik aan het begin van mijn carrière ook al, toen ik bij de toenmalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders projectleider was bij de aanleg van de stedelijke hoofdwegen in Almere en Zeewolde. Flevoland zou pas 5 jaar later een provincie worden, en het wegennet was nog lang niet af. De Rijksdienst ging in 1989 op in Rijkswaterstaat IJsselmeergebied, en ik werd vervolgens afdelingshoofd natte-planstudies in Lelystad. Hierop volgde een aantal jaren als afdelingshoofd Wegen en Verkeer in dezelfde regio. Altijd bleef ik in Flevoland werken, vanaf 2008 in de rol van omgevingsmanager. In die tijd was ook net de planstudie voor de verbreding van onder andere de A6 gestart, en keerde ik terug naar de plek waar het allemaal ooit begon. Het is erg leuk om de wegen van toen terug te zien, en me tegelijk bezig te houden met de snelweg van de toekomst.’

Ik werk voor Nederland

Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Lees meer over Neeltje Kielen
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
ICT speelt een steeds groter wordende rol in het verduurzamen van onze samenleving

Eefje Smetsers

Rijks ICT-trainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Eefje Smetsers
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon